Despre noi   |   Harta site   |   Publicitate   |   Contact

Fundal submeniu
Companii:

Ce tendinte vor marca sectorul energetic in anul 2021?

Eficienta energetica este importanta pentru companiile din numeroase domenii de activitate: productie industriala, distributie si logistica, constructii si imobiliare etc. Performantele eficientizarii energetice tin de calitatea echipamentelor folosite, dar si de capacitatea de a le intretine in stare buna de functionare, iar aici tehnologiile digitale si senzoristica sunt de mare ajutor.

Un alt factor important tine de existenta unei politici de gestionare energii rationale care rezulta dintr-un management deschis, orientat spre implementarea de servicii energetice specializate, corelat cu expertiza pe acest sector si, foarte important, cu analiza de urmarire a proceselor de consum, indicarea si scoaterea in evidenta¬† a punctelor deficitare, relatia distribuitor ‚Äď furnizor ‚Äď consumator final.

In anul 2020, in toate sectoarele care au ramas in activitate, situatia generata de pandemia globala a stimulat creativitatea, digitalizarea si crearea de noi servicii. Deci, la ce ne putem astepta sa vedem in sectorul energetic in 2021?

#1 Centrarea pe client devine esentiala

Intr-un mediu economic cu o evolutie marcata de incertitudine, centrarea pe client va fi esentiala pentru atragerea si fidelizarea clientilor si, in cele din urma, pentru asigurarea unei afaceri sanatoase. Oamenii s-au obisnuit cu servicii digitale in majoritatea domeniilor vietii lor, iar asteptarile la nivel de transparenta si flexibilitate sunt acum mult mai mari. Drept urmare, clientii devin mai predispusi sa schimbe furnizorii de energie, mai ales dupa liberalizarea pietei de energie electrica pentru consumatorii casnici. Nevoile tuturor utilizatorilor finali evolueaza, de asemenea. De exemplu, cresterea numarului de vehicule electrice, a panourilor solare private si a pompelor de caldura creeaza o nevoie de solutii integrate, produse si servicii. Este timpul ca furnizorii de energie electrica sa puna accentul pe client care sa fie in centrul fiecarei decizii si sa vina in  intampinarea acestora prin furnizarea de servicii de suport tehnic precum reviziile echipamentelor de climatizare si instalarea de echipamente conexe cum ar fi cele de smart home.

#2 Internetul Lucrurilor si Retelele inteligente  

Functionarea mai eficienta a retelelor de furnizare a energiei electrice, precum si retelele inteligente sunt un element cheie in transformarea sectorului energetic. Internetul Lucrurilor (IoT) si senzorii de monitorizare a activelor, dronele de inspectie sau satelitii utilizati in acest domeniu produc o multime de date. Partajarea acestor date cu toate partile implicate si utilizarea acestora pentru a gasi raspunsurile corecte la intrebarile legate de eficienta vor fi esentiale pentru ca functionarea retelelor sa fie mai rezilienta, mai flexibila si mai durabila. In plus, folosirea tehnologiei de Data Analytics pentru a extrage corelatii relevante din volumul imens de date generate in sectorul energiei si utilitatilor aduce informatii legate de tiparele de utilizare ale clientilor. Aceste informatii permit prognozarea cererii si gestionarea eficienta a energiei, dar pot contribui si la prevenirea fraudei, reducerea pierderilor, imbunatatirea conformitatii cu cererile de reglementare si imbunatatirea serviciilor pentru clienti. Totodata, introducerea tehnologiei blockchain va permite o trasabilitate a furnizarii  energiei si a modului ei de producere din surse regenarabile. Folosirea datelor in acest mod va creste satisfactia utilizatorilor si va ajuta companiile sa transforme datele in bani.

#3 Contoarele Inteligente - Dinamica dintre producatori si consumatori  

Interactiunea dintre producatori, consumatori si furnizorii de retele devine din ce in ce mai stransa. In ultimii ani a crescut numarul de persoane care sunt atat producatori, cat si consumatori de energie (de ex. proprietarii de case si instalatiile industriale cu panouri fotovoltaice pe acoperisuri). Fiecare prosumer este un potential manager de energie care trebuie sa colaboreze cu producatorii si furnizorii de energie electrica, iar impactul acestora creste odata cu numarul lor. Dar, cu un numar tot mai mare de ‚Äěmicro-entitati‚ÄĚ in sistem, cum pot companiile energetice sa le ia in considerare aportul atunci cand productia si cererea sunt inca atat de volatile? Aici isi arata valoarea contoarele inteligente deoarece ajuta la reducerea decalajului dintre consumatori, producatori si furnizorii de energie. Consumatorii primesc o imagine de ansamblu asupra profilului lor de consum si pot detecta potentialul de economisire prin schimbarea rutinelor sau adaptarea infrastructurii. Pentru producatori si furnizorii de energie electrica, contoarele inteligente ofera informatii despre comportamentul utilizatorilor si astfel stabilesc baza pentru raspunsul la cererea la scara larga. Coloana vertebrala a acestei transformari este o retea inteligenta care ‚ÄĚgandeste‚ÄĚ predictiv si ofera pietei recomandari bazate pe date cu privire la momentul stocarii, vanzarii, transformarii sau consumului de energie. Contorizarea inteligenta reprezinta baza tuturor proiectelor de eficientizare energetica, iar in prezent, prin introducerea obligativitatii la nivel legislativ european a montarii doar de contoare inteligente, acest impact va creste si va avea ca rezultat eficienta energetica.

#4 Gestionarea automata a energiei si Inteligenta Artificiala (AI)  

Solutiile de Data Analytics ofera analiza in timp real necesara pentru optimizarea performantei operationale si a luarii deciziilor. Ca o consecinta a timpilor de livrare mai scurti pe piata, accentul in gestionarea energiei trece de la planificarea pe termen lung la permiterea unei reactii aproape in timp real la schimbari. Acest lucru necesita procese de licitare si livrare automatizate in mare masura, dar si volume mari de date si inteligenta artificiala pentru prognoze , atat pentru companiile energetice, cat si pentru companiile care lucreaza in sectoare cu consum mare de energie. Se asteapta ca adoptarea tot mai mare a platformelor cloud in sectorul energiei si utilitatilor sa aiba un impact pozitiv asupra cresterii pietei. Cu toate acestea, piata se confrunta cu provocari majore privind securitatea datelor, precum si cu probleme de confidentialitate a acestora. In plus, unele companii energetice nu au expertiza de data analytics si se lupta cu integrarea de noi solutii software in arhitectura IT mostenita. Pentru a echilibra acesti factori  si pentru a se adapta la cerintele  pietei, companiile energetice trebuie sa investeasca si sa isi sporeasca competentele de IT.

#5 Tehnologiile hardware si cele digitale

Tehnologiile hardware si cele digitale vor incepe sa co-evolueze, ambele avand nevoie una de cealalta pentru a oferi impactul necesar la nivel de eficienta si rezilienta. In mod traditional, energia a fost o industrie cu un accent puternic pe procesele fizice. Imbunatatirile tehnologiei hardware, ale utilajelor si echipamentelor, precum si cele privind modul de operare ale acestora vor fi la fel de importante in viitor, dar nu vor fi suficiente pentru a face diferenta. Companiile energetice care doresc sa devina mai eficiente vor trebui sa se concentreze si pe partea de transformare digitala. Analiza datelor cu programe software performante va fi necesara pentru a sprijini imbunatatirile viitoare in generarea, distribuirea si consumul de energie electrica.  
#6 Contracte de Servicii Energetice Autorizate

Apelarea la societati prestatoare de servicii energetice autorizate si-a aratat in ultimii ani utilitatea prin management si audit energetic adoptat la nivel de societate care este aliniat la legea eficientei energetice, astfel reusindu-se implementarea, completarea unor politici energetice europene. Aceste contracte au dus la implementarea de masuri esentiale, asa cum este contorizarea inteligenta, masura care da oglinda de consum si profilul consumatorului final, optiuni de finantare implementare masuri de eficienta, analiza centralizata in dispecerate de monitorizare, prevenire si gestionare energii intr-un mod eficient.

In concluzie

Pentru a tine pasul cu schimbarile continue si  evolutia tehnologica, companiile energetice dar si marii consumatori  vor trebui sa se concentreze pe tehnologie si competente digitale. Vor trebui sa investeasca, sa obtina cunostinte si sa se alature concurentei pentru experti de IT bine calificati. Vestea buna este ca nu trebuie sa faca totul singuri. Partenerii cu experienta in eficienta energetica precum EnergyPal pot ajuta atat companiile din sectorul energetic si utilizatorii industriali sa construiasca o afacere rezilienta si sa prospere intr-un mediu in care schimbarea este constanta.

Autor: Lucian Anghel (foto), Fondator si CEO, EnergyPal-Timepal Romania si Facilities Management Services

Recomanda articolul

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Urmareste-ne!

facebook skype twitter youtube 

specialist-corner-2

Headhunting sau Direct Search ‚Äď De ce? Ce doleante comune au candidatii si angajatorii

Headhunting sau Dire...

Pe o piata a muncii, asa cum se prezinta ea acum in Romania, cand criza specialistilor est...

7 metode de generare a oportunitatilor de vanzare online

7 metode de generare...

Vanzarile online sunt complet diferite comparativ cu cele fata-in-fata. Cu exceptia cazulu...

alte-articole

pastila-de-joi

Dupa 20 de ani, volumul 4.

Spitalul Metropolitan din Capitala are ca termen de realizare maximum 20 de ani, a declara...

alte-articole

business-story

Cum ii ajutam pe cei al caror univers s-a naruit intr-un singur moment

Cum ii ajutam pe cei al caror univers s-a naruit intr-un singur moment

Andrei a fost luat de la 15 ani din spitalul Marie Curie. Pe cand avea 12 ani fusese impli...

alte-articole