Despre noi   |   Harta site   |   Publicitate   |   Contact

Fundal submeniu
Companii:

Cum se fac jocurile in industria de gaming

Un sector al industriei de IT&C atrage tot mai mult atentia in Romania – sectorul de gaming. Potrivit unui studiu privind veniturile din gaming realizate de 100 de tari din lume, in 2016 Romania era pe locul 47 la nivel mondial si pe locul 4 in Europa de Est cu 153 milioane euro. Circa 7.000 dintre cei peste 100.000 de angajati din industria IT&C lucreaza in prezent in sectorul de gaming, la nivel local fiind aproximativ 50 de studiouri de jocuri.

La nivel mondial se asteapta ca cei 2,2 miliarde de gameri sa genereze incasari de 99 miliarde de euro pentru industrie la finalul lui 2017, ceea ce reprezinta o crestere de 7,8% comparativ cu 2016. Jocurile digitale vor reprezenta 87% din piata globala si venituri de 86 miliarde de euro. Segmentul de mobile este cel mai profitabil, jocurile pe smartphone-uri si tablete au crescut cu 19% de la an la an atingand cifra de 42 miliarde de euro si 42% din piata globala de gaming.

Romania este in topul celor mai mari francize de jocuri din lume. Potrivit Euromonitor, jocurile video castiga tot mai multi utilizatori in Romania si inregistreaza cel mai crescut interes intre toate tarile din regiune. Asta ar putea sa insemne trei lucruri: 1) avem specialisti calificati care sa dezvolte astfel de produse (jocuri video/titluri), 2) avem capacitatea de abstractizare si creativitate, 3) avem nevoia de evadare si joc in virtual.
In 1964, psihiatrul Eric Berne scria best-seller-ul Games People Play. Titlul face aluzie la jocul interactiunilor sociale si subliniaza, printre altele, importanta ludicului in reglarea tranzactiilor dintre noi si ceilalti. Ceea ce atunci era una din lucrarile fondatoare pentru analiza tranzactionala, vazuta retrospectiv, pare sa fie explicatia preferintei pentru joc si proliferarea sectorului de gaming din prezent.

De fapt gaming-ul valorifica 8 tipuri de motivatii care se regasesc in multe din activitatile noastre online sau din lumea reala:
1. Motivatia de sens si misiune – Administrarea unui forum sau contributii pe Wikipedia.
2. Motivatia de dezvoltare si realizare – Nevoia de progres, depasirea provocarilor si recompensa.
3. Motivatia de a crea si de a primi feed-back – Reconfigurarea realitatii prin combinarea diverselor elemente si observarea rezultatelor acestui proces (jocul de Lego).
4. Motivatia posesiei si a proprietatii – Customizarea profilului si avatar-ul sunt semne ale acestei motivatii ce creste nivelul de implicare.
5. Motivatia influentei sociale si afilierea – Cu referire la elemente sociale precum acceptarea celorlalti, camaraderia, mentoratul, atractia fata de persoane si locuri in care oamenii se regasesc (consecinta este optimizarea strategiilor social media de catre companii).
6. Motivatia raritatii si nerabdarea – Dorinta de a castiga ceva pe care nu-l ai,dar ti-l doresti. Facebook se rezuma doar la campusul universitatii Harvard, ulterior s-a deschis catre alte universitati prestigioase si in final catre toate universitatile. Oamenii vroiau sa-si deschida cont pentru ca initial nu au avut acces.
7. Motivatia impredictibilitatii si curiozitatea – Dorinta de a afla ce urmeaza si implicarea mentala pentru a prelua controlul (de exemplu, cinefilii, cititorii de romane sau, de partea cealalta, impatimitii jocurilor de noroc).
8. Motivatia de a evita pierderea – Frica de a pierde ceva in care am investit timp, efort, bani sau alte resurse. Pentru protejarea propriului ego refuzi sa admiti ca ceea ce ai facut pana la un moment dat a fost inutil si acum sa renunti. Prin urmare iti continui jocul/activitatea respectiv(a) chiar daca asta inseamna continuarea/adancirea costurilor.

Ce trebuie tinut minte
Potrivit Euromonitor, in Romania sectorul de gaming va atinge aproximativ 200 milioane euro in 2020, cu o rata de crestere anuala compusa de 7% (CAGR), in timp ce piata globala va creste cu numai 6.2% (CAGR).
Romania se profileaza drept un producator de jocuri video important in regiune, cu potential, dar cu o nevoie de crestere si diversificare a resursei tehnice (in special in discipline precum animatie, arta 3D, programare de back-end services).

Chiar daca perspectiva este una pozitiva, in prezent, ne aflam inca la periferia industriei internationale de gaming. Companiile straine si-au facut in principal structura de servicii la noi si livreaza suport catre francizele conduse in afara. Nu se face decat putina creatie originala in piata locala, ceea ce incetineste accesarea zonei de crestere.

Romania poate ajunge sa faca jocurile in industria mondiala de gaming, daca va avea o abordare legislativa care sa sprjine cercetarea si dezvoltarea, o structura clara de stimulente fiscale, formule educationale relevante si de incurajarea investitiilor, precum si dezvoltarea unor publisheri in piata locala.

Autor: Constantin Magdalina (foto), Expert, Tendinte si Tehnologii Emergente

Recomanda articolul

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Urmareste-ne!

facebook skype twitter youtube 

specialist-corner-2

Constantin Magdalina: Mos Craciun in economie

Constantin Magdalina...

Consacrat drept un batranel care imparte daruri celor mici, Mos Craciun este un simbol ce ...

Studiu EY: Organizatiile se confrunta cu riscuri mari generate de atacurile cibernetice; metodele obisnuite de atac au inca succes

Studiu EY: Organizat...

- 56% dintre organizatiile sondate sunt ingrijorate de cresterea atacurilor cibernetice si...

alte-articole

pastila-de-joi

Se intorc pasarile calatoare

Ministrul Justitiei, Tudorel Toader, a anuntat vineri ca, in urma intrarii in vigoare a Le...

alte-articole

business-story

Cum ii ajutam pe cei al caror univers s-a naruit intr-un singur moment

Cum ii ajutam pe cei al caror univers s-a naruit intr-un singur moment

Andrei a fost luat de la 15 ani din spitalul Marie Curie. Pe cand avea 12 ani fusese impli...

alte-articole