Despre noi   |   Harta site   |   Publicitate   |   Contact

Fundal submeniu
Companii:

Care este costul ascuns al barfei in mediul organizational?

Barfa e un fenomen mentionat adesea atunci cand se discuta despre relatiile dintr-o echipa, dintr-un departament, dintr-o organizatie. Desi, de multe ori, e un comportament justificat sau chiar organizat, costurile sale ascunse sunt importante si au un efect negativ pe termen lung, atat la nivel relational, cat mai ales la nivel financiar.

Un studiu facut in 2008 de CPP Global in SUA arata cum un angajat isi petrece aproape 2,8 ore pe saptamana intr-un tip de conflict, iar asta se traduce la nivel financiar in pierderi de aprox. 359 miliarde de dolari anual. Calculand pentru Romania, tinand cont de media internationala de 2,5 ore si luand in considerare cele mai noi date statistice privind numarul de angajati, rezulta o medie de 3 miliarde de euro anual, bani ce se pierd in gestionarea conflictelor.

Barfa ca definitie psihologica

Barfa reprezinta o activitate prin intermediul careia oamenii isi cauta aliati, care sa le sustina convingerile si comportamentele, sau inamici fata de care sa se justifice. Este un comportament care, conform Proceedings of the National Academy of Sciences, este intretinut de linia fina dintre “ceea ce se spune” si adevar, fapt care poate duce la generarea de noi conflicte, in special in mediul de lucru.

Cele mai frecvente situatii in care apare acest comportament sunt:
- Oamenii cauta persoane care sa rezoneze cu plangerile lor la adresa altora, fara a lua in calcul niciodata varianta infruntarii si rezolvarii problemei.
- Oamenii nu comunica deschis in timpul sedintelor/intalnirilor oficiale, dar risipesc timp si energie pentru a se plange dupa.
- Oamenii consuma foarte mult timp in a-i atrage si pe altii in ‘tabara’ lor, intretinand conflictul.

Exista si persoane care au afirmat ca astfel de comportamente sunt binevenite, pentru ca astfel oamenii isi creaza legaturi de incredere, dar ce se intampla real si cum dauneaza barfa relatiilor si organizatiilor?

Raspunsul este unul procesual, in primul rand pentru ca oamenii isi pierd timpul in actiuni de justificare, in loc sa rezolve problema reala. In timp, astfel de comportamente duc la aparitia resentimentelor, ceea ce determina lipsa de comunicare interpersonala si lipsa de eficienta organizatonala. Locul de munca devine un loc dezagreabil pentru persoanele in cauza, productivitatea scade, iar sustinerea barfei conduce la o spirala conflictuala ce se extinde in comportamente negative la scara larga, in interiorul organizatiei.

Acest scenariu cu care se confrunta numeroase organizatii duce la costuri majore pe termen mediu si lung. Daca ne gandim la urmatoarea formula de calcul: fiecare angajat petrece cel putin 30 min/saptamana intretinand barfa. Ce inseamna pentru fiecare angajator? Dupa cum arata statisticile, multi bani irositi, un mediu de lucru inegal si ineficient.

Care sunt solutiile?
Una dintre cele mai eficiente metode de a contracara un scenariu ca cel de mai sus este observarea detasata pentru a intelege cauzele conflictului: diferenta dintre asteptari si realitate in cadrul echipei, lipsa de recunoastere perceputa de angajat, lipsa de respect perceputa de colegi, lipsa unui cadru de comunicare in echipa etc.

Astfel gestionarea conflictului devine o metoda de a intelege mai bine nevoile fiecarei persoane din organizatie, indiferent de ce nivel abordam, pentru a crea o comunicare reala si a rezolva, cu adevarat, problemele prin responsabilitate si compasiune.

De altfel, studiile arata ca 75% din angajatori considera lucrul in echipa si colaborarea drept foarte importante, insa nu creeaza suficiente modalitati de a evalua acest lucru. Totodata, din perspectiva angajatilor, tot studiile arata ca 97% dintre acestia considera ca lipsa de coeziune in echipa are un impact major asupra proiectelor desfasurate.

In metodologia Leading out of Drama dezvoltata de psihologii americani din cadrul Next Element, comportamentul de baza se numeste responsabilitate plina de compasiune (compassionate accountability TM), o forma de comunicare asertiva prin care fiecare angajat este ascultat si invatat sa colaboreze eficient cu ceilalti, sa il inteleaga cu adevarat pe celalalt si sa gaseasca metoda cea mai buna de a relationa.

In cele din urma, totul depinde de mediul de lucru creat in interiorul organizatiei, intrucat acesta poate sustine relatii interpersonale de calitate sau le poate altera prin lipsa unei comunicari interne eficiente.

Autor: Daniela Ciobotar (foto), Managing Partner, DC Catalyst

Recomanda articolul

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Urmareste-ne!

facebook skype twitter youtube 

specialist-corner-2

Noi restrictii in domeniul detasarilor transnationale. Ce prevede noua directiva publicata in iulie 2018

Noi restrictii in do...

Presiunea statelor dezvoltate ale Uniunii Europene de a modifica cadrul de reglementare pr...

Digitalizarea companiilor de servicii profesionale

Digitalizarea compan...

Spre deosebire de industriile in care produsul este tangibil, in industria serviciilor pro...

alte-articole

pastila-de-joi

Dupa 20 de ani, volumul 4.

Spitalul Metropolitan din Capitala are ca termen de realizare maximum 20 de ani, a declara...

alte-articole

business-story

Cum ii ajutam pe cei al caror univers s-a naruit intr-un singur moment

Cum ii ajutam pe cei al caror univers s-a naruit intr-un singur moment

Andrei a fost luat de la 15 ani din spitalul Marie Curie. Pe cand avea 12 ani fusese impli...

alte-articole