Despre noi   |   Harta site   |   Publicitate   |   Contact

Fundal submeniu
Companii:

Tendinte care marcheaza domeniul de facilities management

Multa vreme spatiul de birouri al unei companii era doar locul in care angajatii isi desfasurau activitatea. Nu mai putin de 15 ani in urma nimic nu semnala importanta din ce in ce mai mare pe care o are acum managerul responsabil cu administrarea locatiei.

Acum stim ca functia de Facility Management (FM) conduce la integrarea proceselor din cadrul unei organizatii pentru a mentine si dezvolta serviciile care imbunatatesc eficienta activitatilor de baza ale companiei.

Managerii din Facilities Management aduc o contributie esentiala in cadrul unei organizatii, asigurandu-se ca spatiul de munca raspunde nevoilor angajatilor si contribuie la eficienta costurilor, la sustenabilitate, dar si la dezvoltarea brandului de angajator.

Odata cu aparitia unor noi stiluri de lucru (part time, flexi time, etc). companiile incep sa se concentreze pe eficienta muncii si pe experienta creata angajatilor la locul de munca. In acest context, domeniu de FM va aduce o transformare majora in cadrul organizatiilor in urmatorii 5 ani.

Dar ce se va transforma in FM si cum va arata viitorul acestei noi functiuni a companiei? Pentru a schita cateva directii pentru raspunsuri, am punctat aici cateva tendinte din domeniul de FM.

Pe baza schimbarilor indicate de aceste tendinte, putem previziona directia evolutiilor viitoare din Facility Management. Companiile care vor tine cont de tendintele din acest domeniu vor putea lua din timp masuri care sa duca la cresterea retentiei angajatilor si la o dezvoltare a afacerii pe termen lung.

1. Tehnologiile digitale
Progresul tehnologiilor digitale a avut un impact enorm asupra societatii si a mediului de afaceri. Pe baza acestor tehnologii vedem o crestere a productivitatii, dezvoltarea unor noi industrii, cresterea veniturilor si reducerea decalajelor economice.Pana in 2025 se estimeaza ca numarul total al dispozitivelor conectate la Internetul obiectelor (IoT) va ajunge la 75,44 miliarde in intreaga lume, o crestere de cinci ori in zece ani. In urmatorii ani se vor face progrese majore in domeniul senzoristicii si se vor dezvolta aplicatiile pentru procese automatizate. Dezvoltarea tehnologica va reduce probabil sau chiar va inlocui forta de munca cu sarcini rutiniere si va conduce la o schimbare esentiala a setului de competente necesare pentru a activa intr-un mediu digital, robotizat si automatizat.

2. Specificul Generatiei Z
Pe masura ce generatiile se schimba, se schimba si prioritatile privind modul de lucru cu acestea. In forta de munca de astazi Millennials si mai ales Generatia Z sunt mult mai atenti la modul in care viata profesionala se integreaza cu cea personala. La locul de munca aceste generatii doresc tehnologie de ultima ora, moduri de lucru flexibile si contexte de dezvoltare personala.  Aceste generatii se conecteaza, creeaza, contribuie si colaboreaza in interiorul sau exteriorul spatiului companiei.

Contrar asteptarilor de la o generatie digitala, tinerii Generatiei Z prefera experientele one-to-one. Fiind nativi digitali, supra-expunerea la tehnologie ii face sa aiba nevoie si de o pauza de la ea. Daca Millennials prefera sa lucreze mai degraba in echipa decat individual, lucru care a dus la o popularitate tot mai mare a open space-urilor, la Generatia Z situatia se schimba radical.

Iata de ce este necesar ca angajatorii sa regandeasca putin spatiul de lucru. Compartimentarea open space-ului combinata cu zone si spatii comune aduce mai multa intimitate pentru Generatia Z.

3. Importanta pentru wellbeing
Potrivit Institutului Mondial al Sanatatii (GWI) angajatorii sunt din ce in ce mai preocupati de starea de bine (wellbeing) a angajatilor. La nivel global aceasta industrie a crescut cu 6,4% in perioada 2013-2018. Conform noilor standarde si tehnologii, arhitectii proiecteaza cladiri tinand cont de pastrarea sanatatii oamenilor, iar aceasta tendinta est ecunoscuta ca "Wellness Architecture".

Este, de altfel, una dintre cele mai importante tendinte. Strategiile pentru "arhitectura wellness" pornesc de la includerea mai multor flori in birouri si ajung pana la crearea unor locuri de munca care se adapteaza cel mai bine la bioritmul oamenilor.

4. Accentul pe sustenabilitate
Incalzirea globala va fi una dintre principalele provocari de mediu pentru secolul urmator. Pentru a deveni mai eficiente din punct de vedere energetic si cu emisii reduse de carbon, companiile din intreaga lume vor trebui sa introduca standarde de sustenabilitate, inclusiv prin functionarea in cladiri mai eficiente din punct de vedere energetic.

In acest context domeniul de Facility Management poate astepta ca aceasta tendinta sa impacteze partea de proiectare, gestionarea si intretinere a cladirilor, precum si cea de supply chain. Designul sistemic va deveni din ce in ce mai important.

In loc de concluzie

Avand in vedere limitele facilitatilor existente si bugetele limitate, exista inca o multime de administratori si proprietari de cladiri vechi care nu pot tine pasul cu evolutia tehnologiilor. Odata cu schimbarea fortei de munca, nevoia de cladiri inteligente va creste. Evolutia automatizarii si a inteligentei artificiale vor transforma competentele necesare in industria de FM, de la serviciile tehnice pana la serviciile soft.

Cladirile inteligente vor permite ca mentenanta predictiva sa fie efectuata de roboti, iar proiectare si livrarea unei experiente remarcabile la locul de munca va face diferenta. In acest peisaj complex partea de Facility Management va genera din ce in ce mai multa plus-valoare pentru toate tipurile de organizatii.

Autor: Lucian Anghel (foto), Fondator si CEO, Timepal Romania si Facilities Management Services

Recomanda articolul

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Urmareste-ne!

facebook skype twitter youtube 

specialist-corner-2

Tendinte care marcheaza domeniul de facilities management

Tendinte care marche...

Multa vreme spatiul de birouri al unei companii era doar locul in care angajatii isi desfa...

Obligativitatea de raportare catre ANRE, pana la 30 aprilie 2019, a Declaratiei de Consum si serviciile reglementate de Manager Energetic

Obligativitatea de r...

A. Obligativitatea de raportare catre ANRE a Declaratiei de Consum Conform Legii Eficiente...

alte-articole

pastila-de-joi

Dupa 20 de ani, volumul 4.

Spitalul Metropolitan din Capitala are ca termen de realizare maximum 20 de ani, a declara...

alte-articole

business-story

Cum ii ajutam pe cei al caror univers s-a naruit intr-un singur moment

Cum ii ajutam pe cei al caror univers s-a naruit intr-un singur moment

Andrei a fost luat de la 15 ani din spitalul Marie Curie. Pe cand avea 12 ani fusese impli...

alte-articole